Vanmorgen kreeg ik een aantal vragen over de yoga. “Is het normaal dat ik tintelende vingers heb?” “Ik had ineens een huilbui, geen idee waar die nou vandaan kwam.”
Kundalini is pittig spul. Deze ‘moeder aller yoga’s’ gaat ver voorbij het niveau van een beetje rekken&strekken. De yoga werkt sterk op alle systemen, waaronder het klierensysteem, spijsverteringsstelsel, immuunsysteem en zenuwstelsel. Daarbij zijn alle kriya’s (sets) ontworpen met een bepaald doel en effect. We werken altijd aan een thema, bijvoorbeeld een orgaan of een systeem. En aangezien alles met alles is verbonden, kan bijvoorbeeld een set voor de dikke darm ook ineens werken op je gevoel van veiligheid en eigenwaarde, het (on)vermogen om dingen los te kunnen laten of letterlijk op je stoelgang.

Fysiek, metaal, emotioneel én energetisch

Een fysiek aspect heeft dus altijd een emotioneel, mentaal én energetisch verband. En ja, daar kan je zomaar dingen op voelen. Is dat erg? Nee….Zie het als een dagelijkse reiniging van lichaam, geest en ziel. Meditatie ruimt je mind op en een goede yoga set onderhoudt je lijf. En met de beroemde Kundalini adem (pranayama) ga je als een wervelwind door je hele lichaam. Je blaast jezelf schoon. Vindt soms plekken die verborgen waren onder het stof. Je schudt jezelf op….en dat kan emotie geven. Adem er doorheen – het komt en het gaat.

Kundalini yoga wordt ook wel de yoga van het bewustzijn genoemd. We gebruiken beweging, adem, meditatie en mantra, om te voelen wat er gebeurt. Om patronen die niet meer dienen los te laten en om nieuwe, gezondere patronen te ontwikkelen. En dat je daar ook nog lenig en sterk van wordt; zie dat maar als een mooie bonus.

Een paar praktische zaken

  • Kundalini en drank gaat niet samen, dat verstoort elkaar.
  • Eten doe je ook liever ná een yoga set, vooral als we veel met het navelpunt doen 😉
  • En, niet onbelangrijk, tune altijd in (met Ong Namo Guru Deev Namo);
  • doe de hele set mee en sluit af met Sat Nam.
  • De kriya bouwt op, vooral energetisch, en het is niet goed om dat zomaar af te breken of er in te ploffen.
  • Zijn er oefeningen die je moeilijk vindt, of niet zo lang kunt volhouden?
  • Dan doe je de oefeningen langzamer, doe je minder herhalingen, of pas de oefening aan wat je wél kunt.
  • En als je er even door zit (bijvoorbeeld wat duizelig bent van alle adem); dan kan je altijd in babypose gaan liggen en een lang diepe adem doe
  • Doe wat je kunt, en je zult zien dat je snel wint aan flexibiliteit, kracht, longcapaciteit en uithoudingsvermogen!